MP 052: Podcastowanie zaczyna się po pięćdziesiątce (cz. 2)

Cykl: Podcast
12 grudnia 2016
Menedżer Plus Podcast

6

Dzisiejszy odcinek jest kontynuacją poprzedniego, w którym opowiadałem jak zaczęła się moja przygoda z nagrywaniem podcastów.

Dzisiaj będzie trochę inaczej 🙂 Postanowiłem, że do przygotowania tego odcinka wykorzystam pytania, które, od początku istnienia, podcastu mi przysyłacie. Pytania są szczególne, bo dotyczą głównie aspektów technicznych, związanych z podcastowaniem (sprzęt, narzędzia, montaż). Będzie więc dużo „mięsa”, co na pewno docenią osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z podcastingiem. Ale i dla „starych wyjadaczy”, też znajdzie się parę ciekawych wątków.

Nie przedłużam i zapraszam przed głośniki! 😉

Konfiguracja mojego domowego studia

mariusz-chrapko-1920

  • Do nagrywania podcastu używam mikrofonu Heil Sound PR40, który jest umieszczony w niewielkim „koszyku” (Heil Sound PRSMC Shock Mount PR40). „Koszyk” zapobiega niechcianym wstrząsom mikrofonu, które mogą się pojawić w trakcie nagrania.
  • Mój mikrofon, dodatkowo wyposażony jest w tzw. pop-filtr (K&M 23956 Popkiller), który na pierwszy rzut oka przypomina trochę pończochę nanizaną na plastikową obręcz. Pop-filtr spełnia bardzo ważną rolę podczas nagrania. Usuwa podmuchy powietrza, które powstają przy wypowiadaniu tzw. głosek zwarto-wybuchowych (np. p, t, k).
  • Mikrofon umieszczony jest na ruchomym ramieniu – RODE PSA1 Professional Studio Boom Arm
  • Na środku stołu, jak widzicie, znajduje się mikser, do którego podłączone są wszystkie źródła dźwięku, wykorzystywane podczas nagrania. Obecnie pracuję na mikserze Mackie 1402VLZ4, który bije na głowę mój poprzedni mikser Behringer Xenyx 1202FX. W podcaście, wspominam też bardzo fajne, tańsze alternatywy, w postaci mikserów Mackie – seria Mix5 oraz Mix8. Cena tych mikserów jest porównywalna do Behringera, ale jakość dźwięku o niebo lepsza.
  • Tuż za mikserem stoi niewielka skrzynka – przedwzmacniacz. Wykorzystuję go do wzmocnienia sygnału z mikrofonu. Ja używam przedwzmacniacza firmy Harman model DBX 286s. Tutaj możecie sobie posłuchać, jak to cacko brzmi i jakie ma możliwości. Enjoy! 😉
  • Tuż obok miksera, po prawej stronie leży iPad z odpalonym programem SoundByte, z którego puszczam jingle, logosy, identy i różnej maści efekty dźwiękowe.
  • Ciut dalej, na małym trójnogu stoi cyfrowy rejestrator dźwięku – Roland R-05. Do tego urządzenia trafia zmiksowany dźwięk i nagrywa się na karcie SD. Po nagraniu, plik audio wrzucam do komputera, gdzie, w programie Adobe Audition robię montaż odcinka.
  • W lewym górnym rogu biurka mam składany pulpit, na którym stoi laptop z wszystkimi notatkami do podcastu. Do ich przygotowania używam programu Evernote.
  • Jak się łatwo zorientować, na biurku, na niewielkim statywie stoi też drugi mikrofon Senheiser e835, który wykorzystuję do nagrań z udziałem gości.
  • No i ostatnia rzecz – słuchawki. Używam typowo studyjnych słuchawek Sony MDR-7506, wielokrotnie polecanych przez różnych radiowców.

O wszystkich szczegółach, związanych z konfiguracją tego sprzętu, opowiadam w dzisiejszym odcinku 😉

Ściąga z różnymi wtyczkami

W dzisiejszym odcinku, oprócz samej konfiguracji sprzętowej, dość dużo uwagi poświęcam kablom i różnego rodzaju końcówkom, za pomocą których wszystkie urządzenia są ze sobą połączone w moim studiu.

Wiem, że przynajmniej dla niektórych osób, ta wiedza może być trochę przytłaczająca, dlatego poniżej znajdziecie małą ściągę, która z pewnością ułatwi wam życie 🙂

diagram-ports-etc

Organizacja plików

Wszystkie pliki, które wykorzystuję podczas montażu podcastu przechowuję na Dropoxie. Folder każdego odcinka ma identyczną strukturę, którą, przy nagrywaniu każdego nowego odcinka, tylko powielam i wypełniam treścią.

menedz%cc%87erplus-szablon-folderu

Rozgrzewka przed nagraniem podcastu

Przed nagraniem, zawsze robię krótką rozgrzewkę aparatu mowy, która zwykle składa się z 3 prostych kroków. Całość zajmuje mi nie więcej niż 15-20 minut.

Krok 1. Ćwiczenia na szczękościsk

  • Szerokie otwieranie ust z podtrzymywaniem żuchwy palcami x 10,
  • Składanie ust w dziubek i od razu przechodzenie do przesadnie szerokiego uśmiechu x 15,
  • Dokładne i powolne zataczanie kół ustami złożonymi w dziubek, najpierw w jedną stronę, potem w drugą x 10
  • Klikanie językiem naśladujące tupot końskich kopyt – ok. 30 sekund,
  • Prychanie tak jak koń – ok. 30 sekund,
  • Przeciąganie języka dookoła między wewnętrzną stroną ust a zębami, powoli i dokładnie, 10 x w jedną stronę, 10 x w drugą,
  • Wyciąganie języka maksymalnie w dół (jak na słynnym znaku rozpoznawczym The Rolling Stones) x 10
  • Szybkie ruchy językiem, między górnymi i dolnymi zębami – ok. 30 sekund.

Krok 2. Ćwiczenia zbitek językowych

ŚĆ: aść eść iść ość uść yść ąść ęść
ŚCI: ścia ście ści ścio ściu ścią ścię
SC: sca sce sci sco scu scy scą scę
SZCZ: szcza szcze szczi szczo szczu szczy szczą szczę oraz aszcz eszcz iszcz oszcz uszcz yszcz ąszcz ęszcz
STRZ: astrze estrze istrze ostrze ustrze ystrze ąstrze ęstrze oraz strza strze strzi strzo strzu strzy strzą sztrzę
CZCZ: aczcza eczcze iczczi oczczo uczczu yczczy ączczą ęczczę

Krok 3. Ćwiczenia z korkiem od wina

Ćwiczenia z korkiem od wina to stary aktorski sposób na szybką rozgrzewkę naszego aparatu mowy. Oto krótka instrukcja, jak taką rozgrzewkę należy przeprowadzić.

Chwyćcie korek przednimi zębami, mniej więcej w połowie jego długości. Ważne jest, żeby nie przygryzać korka za mocno. Chodzi o to, żeby mając korek w buzi, starać się mówić bardzo wyraźnie i w miarę głośno.

Do ćwiczeń z korkiem bardzo polecam różnego rodzaju łamańce językowe, które możecie znaleźć w tych dwóch książkach:

Materiały do audycji:

  • Appear.in – program, którego używam do nagrywania wywiadów online
  • Adobe Audition – program do miksowania, poprawiania i dokładnej edycji dźwięku
  • Music Radio Creative – kanał YouTube Mike’a Russela, gdzie znajdziecie mnóstwo darmowych filmików, wprowadzających was w tajniki związane z produkcją audio w programie Adobe Audition
  • Kurs Adobe Audition 101 Tutorial – kurs, w którym Cliff Ravenscraft z PodcastAnswerMan.com, krok po kroku pokazuje jak korzystać z Adobe Audition przy tworzeniu podcastów. Aktualna cena tego kursu wynosi $100
  • Kurs Roland R-05 Digital Audio Recorder Tutorial – konfiguracja rejestratora cyfrowego Roland R-052. Aktualna cena kursu wynosi $50
  • Audacity – darmowa alternatywa dla Adobe Audition
  • GarageBand – aplikacja do edycji audio, dostępna w zestawie standardowych aplikacji na komputerach MAC
  • SoundByte – program do zarządzania plikami audio, które odtwarzam w trakcie podcastu
  • ID3 Editor – edycja meta danych plików audio
  • Libsyn – hosting plików audio
  • Dropbox – program do przechowywania danych online
  • Ola Bułhak – zaprojektowała logo podcastu Menedżer Plus
  • Strony, z których korzystam przy wyborze muzyki do podcastu:
    • audiojungle.net – stronka, gdzie kupuję większość efektów dźwiękowych, logosów, identów
    • jamendo.com – stronka, gdzie wyszukuję darmowe utwory, które puszczam na końcu audycji
    • premiumbeat.com – jingle podcastu, efekty dźwiękowe
  • Muzyka, którą wykorzystałem podczas audycji:

Oceń podcast w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, będę Wam bardzo wdzięczny za zostawienie oceny w iTunes. Każda gwiazdka, którą tam zostawicie przyczyni się do jego popularyzacji i docierania do nowych odbiorców.

Masz pytanie? Zostaw wiadomość!

Chciałbym Was szczerze zaprosić do współtworzenia mojego podcastu. Jestem mocno przekonany, że dzięki Waszym pytaniom i pomysłom podcast „Menedżer Plus” będzie jeszcze bardziej wartościowy i dostarczy Wam sporej dawki dobrej i praktycznej wiedzy, którą będziecie mogli na co dzień wykorzystać w swoich firmach i projektach.

Jeżeli chodzą Wam po głowie jakieś pytania lub ciekawe tematy, zostawcie wiadomość głosową. Sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy tylko, że macie podpięty mikrofon i klikniecie tutaj. Uwaga! Maksymalna długość nagrania wynosi 90 sekund.

Zostaw komentarz

Jeżeli temat Was jakoś zainspirował dajcie znać i zostawcie swój komentarz. Chętnie włączę się w dalszą dyskusję i odpowiem na dodatkowe pytania.

Transkrypt podcastu

Kliknij tutaj, żeby pobrać podcast w wersji do poczytania.